Co kieruje człowiekiem?

Gry są dla ludzi.

Truizm. Ale przy okazji… Zastanawiające, jak w dzisiejszych całkowicie porzuciliśmy próby zrozumienia tego, kim tak naprawdę jest człowiek. Co każdym z nas kieruje, co napędza? Jak te uczucia, sfery, aspekty łączą się i przenikają? Oprócz psychologów, socjologów i kilku specjalistów UX (user experience) z co lepszych korpo, mało kogo to obchodzi i mało kto się tym interesuje.

To źle. Patrząc choćby z naszej, wąskiej perspektywy. Nawet jeśli ktoś z nas pisze larpy dla siebie, niewiele poważając graczy, niczego to nie zmienia.* Od czasu do czasu wypada poświęcić trochę czasu analizie odbiorców wytworów naszej wyobraźni. Sięgnąć nieco dalej niż proste modele, które dzielą graczy na przykład na zdobywców / odkrywców / wojowników / społeczników.

Przed nami zapowiedzi programu ciąg dalszy. Na wymianę i porządkowanie wiedzy o graczach poświęcimy jeden z dni naszego spotkania. Pomoże nam w tym narzędzie stworzone przez belgijską firmę Nahman, zajmującą się projektowaniem i konsultingiem w dziedzinie designu. Mowa o zestawie kart Human Drives, stworzonym z myślą o wszystkich designerach, którym chcą lepiej poznać użytkownika swoich produktów: człowieka.

Kim jestem?
Co sprawia mi radość i daje szczęście?
Jak wyglądają moje relacje z innymi?
Dlaczego robię, to co robię?

Te cztery pytania stanowią podstawę systemu, stworzonego przez specjalistów z Nahmana. Uważamy, że warto się tym zainteresować. Chyba dobrze wiedzieć to o naszych graczach?…

__________

* No chyba, że pogłoski o reptalianach penetrujących nie tylko szeregi władzy, ale i fandomu, są prawdziwe. Przyjmijmy jednak dla dobra dyskusji aksjomat, że na naszej planecie gry są pisane przez homo sapiens dla homo sapiens.