Znowu jest ten spokojny, letni wieczór. Znów ten poprzedni wydaje się być nieodległy – a przecież minął już rok. Widzieliśmy się ledwo chwilę, kilkadziesiąt larpów temu… 🙂
Znów zapraszamy do wspólnej ucieczki by pisać, tworzyć i kreatywnie spędzić czas, Mamy nadzieję, że znów podtrzymamy zasłyszaną gdzieś recenzję naszego wydarzenia, która brzmiała “takie coś jak KOLA, tylko w wersji nano, przez tydzień i w lesie”.
Jeśli nie macie pomysłu na to, jak spędzić pierwszy tydzień września – może poniższa lista aktywności zachęci was do dołączenia do naszej gromadki?
Do zobaczenia – startujemy już w najbliższą niedzielę!
Piotr Budzisz
Piotr Milewski
Niedziela, 1 września
16:00 – można przyjechać na Przystanek Alaska i rozbić namiot / odebrać klucze do swojego domku (Uwaga! Organizatorzy mogą być jeszcze w drodze; jeśli pojawicie się na miejscu przed nami – zgłoście się do obsługi Przystanku Alaska, zaopiekują się Wami).
17:00 – Otwarcie akredytacji dla Uczestników
20:00 – Oficjalne Otwarcie Larpers’ Retreat 2019
20:05 – Wieczór Integracyjny
No Larp Talks! Zapraszamy do strefy wolnej od larpów. Przyjadą starzy znajomi, ale też i ludzie zupełnie nowi. Poznajmy się. Wiemy już, że interesujemy się larpami. Ale na pewno czymś jeszcze! Opowiedzmy sobie co to jest – przy kominku, herbacie i ciastkach 🙂
Poniedziałek, 2 września
11:00 – Prezentacja – Fundamenty. Żywe Świat – projektowanie settingu gry [Piotr Milewski]
Co trzeba zaprojektować, żeby świat gry wydawał się żywy, realny, możliwy, prawdziwy? Ile powiedzieć trzeba, ile można, ile to za dużo? Jak wykorzystywać wyobraźnię graczy do ożywiania settingu danej opowieści? Od krainy po społeczeństwo, od fauny i flory po zasady rządzące magią – opowiemy jak budować światy, które wydają się istnieć naprawdę.
12:00 – Prezentacja – Archetypy Tami Cowden [Piotr Milewski]
Istnieje wiele systematyk i zestawień charakterystycznych, wzorcowych bohaterów. Kolekcja opracowana przez Tami Cowden składa się z trzech grup: kobiet / mężczyźni / złoczyńcy (płci dowolnej). Po kolei omówimy każdy z archetypów a na zakończenie zaprezentujemy jak korzystać z takich narzędzi podczas projektowania postaci na larp.
13:00 – Sesja konfrontacji
19:00 – Larp Poland- State of Design 2018/2019
Jak zmieniła się polska scena larpowa od poprzedniej ucieczki? Co jest HOT, co NOT, a co NEW? Jak co roku, będziemy plotkować i wzbudzać kontrowersje na FB.
20:00 – Sesja kreatywna – Wyzwanie Tami Cowden
Nowy pomysł! Każdy z uczestników wylosuje zestaw kilkunastu kart przedstawiających przypadkowe archetypy opisane w typologii tej amerykańskiej pisarki. Następnie w 60 minut postara się napisać larp, w której udział weźmie przynajmniej połowa wylosowanych archetypów-postaci. Można zamieniać się kartami z innymi! Wszystko dla dobra waszych gier!
Wtorek, 3 września
11:00 – Prezentacja – Fundamenty. Intryga [Piotr Milewski]
Bardzo wiele larpów nosi etykietę “gra pełna intryg i spisków”. Z czego powinna składać się dobra intryga, czym różni się od fascynującej opowieści? Podczas prelekcji przedstawimy trzyaktowym model intrygi oraz omówimy jej klasyczne komponenty, które regularnie występują w opowieściach sensacyjnych i kryminalnych.
12:00 – Prezentacja – Spatial Design 101. Od monologu po “plażę” – geometria konwersacji [Piotr Milewski]
Są przestrzenie przyjazne kameralnym rozmowom. Są też takie, które doskonale służą pracy zespołowej. Czasem wszyscy mówią na raz i nikomu to nie przeszkadza. Zdarza się też, że chcemy coś powiedzieć… Ale miejsce jest ku temu nieodpowiednie. Prezentacja dotyczyć będzie tego jak za pomocą mechanik, metatechnik i scenografii projektować przestrzeń larpu pod pożądany styl rozgrywki i doświadczenie graczy. Zerkniemy też na inspirujące case studies.
13:00 – Sesja konfrontacji
19:00 – Debata – Warsztaty do warsztatów
Z ćwiczeniami przedlarpowymi mamy do czynienia coraz częściej. Co prawda wciąż szerokim łukiem omijają je twórcy larpów zniżkowych, ale na imprezach poświęconych przede wszystkim larpom pojawiają się coraz częściej. Od jakiegoś czasu pojawiają się głosy sprzeciwu ze strony graczy: “nie potrzebuję 18 godzin warsztatów do trzygodzinnej gry!”. Ile ćwieczenia to za dużo, ile za mało? Czy rozgrzewka przed grą potrzebna jest zawsze? Co przećwiczyć warto, a czego absolutnie nie trzeba?
20:00 – Sesja kreatywna – Rainbow Challenge vol.2
Najlepszy pomysł, jaki kiedykolwiek mieliśmy na HLR! Żadna inna sesja kreatywna nie przyniosła tak obfitych rezultatów. Zasady są proste: każdy z uczestników losuje flamaster z puli i następnie ma godzinę, by napisać larp w danym kolorze. Jak dotąd swoje premiery miały gry “Pod mocnym aniołem” (biały) i “Blue Atlantis” (niebieski). Wiemy, że czerwony i fioletowy czekają na swoje pierwsze odsłony. Jakie kolory wylosujecie w tym roku? Dokąd powiodą waszą wyobraźnię?
Środa, 4 września
11:00 – Prezentacja – Fundamenty. Mechaniki i metatechniki [Piotr Milewski]
Ile zasad potrzebuje twoja gra? Jak zaprojektować reguły rozgrywki, które będą wspierać temat / styl / konstrukcję scenariusza? Czym różnią się mechaniki od metatechnik? Czy lepiej sięgać po sprawdzone, ale nie do końca adekwatne rozwiązania, kiedy lepiej odważyć się na eksperyment? Podczas prezentacji zaprezentujemy ciekawe metody projektowania larpowych mechanik oraz inspirujące case studies
12:00 – Prezentacja – Sound design w larpach [Piotr Milewski]
Projektując grę bardzo często skupiamy się wyłącznie na elementach scenograficznych odpowiedzialnych za wizualną stronę gry. Z tego powodu designerskie decyzje najczęściej dotyczą poziomem realizmu, jaki możemy osiągnąć w ramach budżetu, jakim dysponujemy. Zaskakująco często pomijamy w tym procesie audiosferę naszych gier. Tymczasem przygotowanie dobrze działającej oprawy dźwiękowej jest o wiele prostsze i tańsze niż transformacja przestrzeni i wywołanie u graczy tzw. iluzji 360⁰ w całym zakresie percepcji.
13:00 – Sesja konfrontacji
19:00 – Debata – Chcę się bać
Ten sam horror oglądany w kinowej sali przy pełnej frekwencji nie będzie nawet w połowie tak przerażający jak wtedy, gdy obejrzymy go samemu w domowym zaciszu. Z tego powodu trudno naprawdę bać się na larpach – zwłaszcza gdy dookoła jest pełno innych graczy. Ale my lubimy i chcemy być przerażeni! Jak więc skutecznie dostarczyć strachu w larpie?
20:00 – Sesja kreatywna – Wyzwanie Majów
Nowy pomysł! To nie będą gry o końcu świata, to będą gry… O czym tylko chcecie. Jeśli tylko będzie wiązać się z jedną z wylosowanych kart. Na każdej z nich znajdziecie hasło związane z kalendarzem. Luty, wiosna, nów, święto plonów… Nie możemy zdradzać wszystkiego, jeszcze nie czas! Szykujcie się do wyzwania, które zakotwiczy waszą wyobraźnię w konkretnym czasie. Pamiętajcie, larp nie musi dziać się na stypie, weselu czy podczas otwarcia testamentu! Wszystko co wymyślicie, może po prostu wydarzyć się w czwartek!
Czwartek, 5 września
11:00 – Prezentacja – Wielkie i małe narracje w larpie [Dorota Chmielewska]
W ramach każdej społeczności wyróżnioną rolę pełnią opowieści kreślące obraz świata, wartości, ludzkie powinności czy reguły zachowania się. Często swych zasięgiem obejmują wszystkie podstawowe sfery ludzkiej rzeczywistości (kulturowej, przyrodniczej). Stanowią drogowskaz kreślący scenariusze życia ludzkiego. Określają także zasady moralne, a także kształtują tożsamość człowieka. Te opowieści nazywa się: mitami, ideologiami czy światopoglądami (tego typu wizje zawierają również systemy religijne). Można je też określać jako Wielkie Narracje.
Od II poł. XX wieku jesteśmy świadkami rozpadu wielkich narracji w poszczególnych społecznościach Zachodu. Lyotard: ”za ponowoczesną uznajemy nieufność w stosunku do metanarracji […] Funkcja narracyjna traci swe funktory: wielkiego bohatera, wielkie zagrożenia, wielkie przedsięwzięcia i wielki cel.”
W ich miejsce pojawiają się „małe” opowieści – mikronarracje mające lokalny wymiar i brak ambicji uniwersalistycznych. Powoduje to określone perturbacje we wszystkich praktykach społecznych, kryzys dotychczasowych wartości i form życia. Jednocześnie toczą się spory o przyszły kształt ludzkiej rzeczywistości.
Jak oddają ten konflikt larpy, które robimy? Na ile świadomie możemy włączyć temat Wielkich i małych narracji do struktury gry?
12:00 – Prezentacja i warsztat – Larp historyczny: porzuć schematy [Dorota Chmielewska]
Pisanie historycznych larpów zupełnie zaskakująco (dla mnie) wymusza odrzucanie schematów i stereotypów. Jest jak kryminalna zagadka, w której trzeba tropić nieuchwytną prawdę, patrzeć uważnie na fakty. Wchodzić w nieoczekiwane miejsca akcji i nieznane punkty widzenia.
„Jak głęboko sięga królicza nora?”
Tworzenie larpa historycznego wymaga przegryzania się przez historię. Ale potem – i to jest trudne (ale też fascynujące) – larp daje możliwość wciągnięcia w to śledztwo w sprawie historii innych. „zapnij pasy, Dorotko, opuszczamy Kansas”.
Wyprawa w nowe punktu widzenia, odbierania rzeczywistości, myślenia wymaga synchronizacji wiedzy i skutecznych rozwiązań konstrukcyjnych.
13:00 – Sesja konfrontacji
19:00 – Debata – Twój czas się skończył
Śmierć jest nieodłączną częścią życia… Chyba że symulujemy nasze życie w larpie. Wtedy, to nie 😉 Nie wypada psuć innym gry i mordować ich postacie w pierwszych minutach gry choćby to miało sens. Nie udało się jeszcze nikomu zaprojektować mechaniki wskrzeszenia, którą nie odarłaby zgonu postaci z realizmu. Jak poradzić sobie z Mroczną Panią w grach larpowych?
20:00 – Sesja kreatywna – Solar System
Wyruszmy ku gwiazdom! No dobrze, może na początek – ku najbliższym planetom. Niech inspiracją staną się ciała niebieskie pozostające w strefie wpływów naszego jedynego i ukochanego Słońca. Czy powstanie gra o tajnych bazach na Marsie? Księżycowy larp o wilkołakach? Nowa gra z alchemią w roli głównej? A może zabierzecie nas na Tiamat – planetę, która według wierzeń Sumerów znajdowała się pomiędzy Marsem a Jowiszem? Polecimy, zobaczymy!
Piątek, 6 września
11:00 – Prezentacja – Bardzo klasyczne opowieści – baśnie i ich transformacje [Aleksandra Mochocka]
Powrót do źródeł, albo o najstarszych i najbardziej rozpowszechnionych wzorach opowieści, sklasyfikowanych w Indeksie Aarne–Thompsona–Uthera i rozkładanych na czynniki pierwsze przez Vladimira Proppa. Niby wszyscy je znamy, ale warto sięgnąć po szybkie i sprawdzone wzorce ich klasyfikacji i opisu, aby wykorzystać je jako wzorce projektowe – żonglować budulcowymi elementami tych narracji, powielać dostępne modele, dodawać do nich własne składniki – modyfikować i dopasowywać do swojej epoki jak Perrault, Grimmowie albo Disney czy Ubisoft Montreal, wywracać do góry nogami jak Angela Carter czy Andrzej Sapkowski. Warto prześledzić też zmienne losy kilku popularnych opowieści – jak choćby tej o Czerwonym Kapturku – odzwierciedlające zmiany cywilizacyjne w środowisku ludzi, do których były adresowane.
12:00 – Prezentacja i warsztaty – Polifonia, dialog w larpie [Dorota Chmielewska]
Narracja to nie tyle samo opowiadanie (kolejne zdarzenia, historia) to raczej perspektywa opowiadania , wyrażająca pozycję podmiotu (autora tekstu) wobec przedmiotu (treści). To jest „punkt widzenia”, sposób interpretacji opisywanych zjawisk. Narrator tworzy wtórną rzeczywistość- tzw. rzeczywistość tekstu (także wtedy , gdy relacjonuje fakty).
Znaczenia w ten sposób powstające mogą być negocjowane w dialogach. Dialog odbywa się między postaciami. Postać prowadzi dialog sama ze sobą. Sama ze swoją przyszłością i przeszłością. Dialog prowadzi gracz z postacią. Gracz z Mistrzem Gry. Mistrz Gry z dziejącą się historią.
Jest wiele płaszczyzn na których tworzy się dialog, polifonia. To może wzbogacać larp o głębię psychologiczną, powodować, że będzie wielopoziomowy. Może też prowadzić do zagubienia się i nieporozumień.
Współczesny larp, szczególnie freeform eksploruje zagadnienie wielogłosowości, dialogowości. Inspiracji może nam dostarczyć koncepcja Dialogowego Ja H. Hermansa, narracyjne podejście McAdamsa, czy kompletne zmiany spostrzegania rzeczywistości u wędrującego spiralnie przez Archetypy bohatera u C.Pearson czy wielogłos opowieści analizowanych przez C.P.Estes. To punkt wyjścia zarówno do rozważań o larpie (jego strukturze i treści) ale też materiał na warsztaty.
13:00 – Sesja konfrontacji
19:00 –Debata – A ja ciebie nie!
Relacje romantyczne w grze to często bomba z opóźnionym zapłonem. Zdarza się, że “sieją” zniszczenie w prawdziwych związkach. Częściej są ignorowane przez graczy. Odgrywane niechętnie. Problematyczne, gdy jedna z osób chce grać na takich wątkach a druga – nie. Wyrzucanie wątków miłosnych z opowieści też nie ma sensu. Cóż więc pozostaje? Serduszkowy system ostrzeżeń na liście wakatów. Porozmawiajmy o miłości w grze. Co zrobić, żeby służyła opowieści, a nie psuła rozgrywki.
20:00 – Sesja kreatywna – Holly, Hollywood
Sesja kreatywna prosto z czerwonego dywanu. Losujemy aktorów, aktorki, reżyserów i reżyserki, tytuły znanych filmów… I z takiego zestawu przysmaków komponujemy zupełnie nowe danie. Czy będzie smaczno, czy straszno, słodko, gorzko czy może zupełnie inaczej?…
Sobota, 7 września
11:00 – Prezentacja- Less waste larp [Dorota Chmielewska]
Larp, tak jak inne zjawiska kulturowe, generuje swoje śmieci. Śmieci konkretne, namacalne, produkowane z braku zastanowienia się i braku opracowanych innych procedur (zmiana materiałów, elementy wielokrotnego użytku zamiast jednorazowych).
#mniej. Trudny temat. Larpy w Polsce startowały w siermiężnych i ubogich czasach. Teraz (z wielu powodów) otwierają się nowe perspektywy (np. scenografia, lokacje, rekwizyty, możliwości finansowe graczy). Czasem larp dzieje się w coraz bardziej atrakcyjnym miejscu, nie dlatego, że jest to niezbędne dla fabuły, ale dlatego, że jest to atrakcyjne tło dodające przyjemnych wrażeń graczom. To zwykle jest związane z generowaniem większej ilości śmieci.
Czy jest dzisiaj miejsce na skromne, idące pod prąd, stawiające na prostotę i ograniczenie rozmachu gier? Czego jeszcze mogłoby być #mniej? W dosłownym sensie, a także przenośnym? Czy np. larp nie generuje „śmieciowej umowy” „śmieciowej roboty” itd.? Jaki jest “background” wszystkiego co zasila nasz larp? Kto poniósł koszty (szeroko rozumiane)? Czy koszty społeczne/ekologiczne/etyczne nie podważają zasadności realizowania larpa? Czy to fair trade larp? Cruelity free larp?
Jednym słowem larpy a ciemna strona konsumpcjonistycznej rzeczywistości.
12:00 – Prezentacja – Dla kogo ja to robię? [Piotr Budzisz]
Gracz, widz, uczestnik, fan, klient, społeczność, plemię. O odbiorcach naszych gier rozmawialiśmy już kilkukrotnie w kontekście badań nad typami osobowości i profilami psychologicznymi graczy. Tym razem spójrzmy na sprawę z piętra wyżej. Kim są ludzie, dla których tworzymy? Jaką rolę pełnią w naszej grze, środowisku, życiu? Dla kogo – tak naprawdę – piszemy gry? I kto jest ich odbiorcą?
13:00 – Sesja konfrontacji: Postery!
Ostatnia sesja konfrontacji to prezentacje gier opracowywanych podczas Ucieczki. Zapewniamy krakersy i tanie wino udające drogie.
19:00 – Debata – Kokreacja postaci – jak współtworzyć larp z graczami
Pisać postać razem z graczem – czy lepiej nie? Tak jak w przypadku każdego innego rozwiązania, zdania wśród twórców gier są podzielone. Dla jednych współtworzenie to podstawowy styl pracy. Nie wyobrażają sobie, by roli nie dopasować do gracza i nie pozwolić mu wpłynąć na jej ostateczny kształt. Po drugiej stronie barykady są twórcy, którzy chcą tworzyć gry uniwersalne, w które grać może każdy i wszędzie. W ostatnim roku ze strony graczy często pojawiały się zarzuty, iż kokreacja to coraz częściej wymówka od pisania kart postaci. Jak więc z tym współtworzeniem jest?…
22:00 – Farewell Party
Koniec zmiany! Zbieramy drwa do kominka, szykujemy największe kubki na herbatę (tak by zmieścił się prąd) i kończymy naszą piątą bitwę z prokrastynacją, kolejną przygodę z pisaniem larpów w lesie.
Niedziela, 8 września
11:00 – Prezentacja – Powarsztatowy after…
…Czyli spotkanie podsumowujące nasz pobyt, zbieranie feedbacku oraz wniosków na kolejną edycję. Czas pakowania i wyjazdów, oby z głowami pełnymi nowych pomysłów i laptopami pękającymi w szwach od gotowych scenariuszy larpów.
Ucieknijcie z nami, do zobaczenia!