Witajcie! Z nieukrywaną dumą prezentujemy szczegółowy program naszej pierwszej larpowej ucieczki. Mamy nadzieję, że jeśli jeszcze ciągle znajdujecie się w grupie niezdecydowanych, rozwieje wasze ostatnie wątpliwości i dołączycie do nas już w najbliższy weekend 🙂
Harmonogram każdego dnia będzie wyglądał podobnie i jest przedstawiony na stronie internetowej. Poniżej znajdziecie zaś tytuły porannych prezentacji oraz tematy popołudniowych debat.
Sobota, 29 sierpnia
11 16. akredytacja uczestników
16. oficjalne otwarcie larpers retreat
17. prezentacja i debata: 2014/2015 sezon inny niż wszystkie (Piotr Milewski)
Latem 2014 roku nikt nie przypuszczał, że w ciągu kilkunastu najbliższych miesięcy larpowa scena w Polsce przejdzie tak gwałtowną transformację. Czas na przegląd najciekawszych case studies, oraz dyskusję o tym czego doświadczyliśmy i czego się nauczyliśmy. Co przyszło do nas nowego, co starego i dlaczego retro zrobiło się modne.
Niedziela, 30 sierpnia
11. prezentacja: sztuka projektowania gier (Piotr Milewski)
The art of game design to biblia projektantów gier. Rozłóżmy więc na czynniki pierwsze zaprezentowany tam system pracy. Sprawdźmy, które jego elementy są najprzydatniejsze z perspektywy autora larpów.
19: debata: dyplomowany designer, czyli GAMEDEC – jak uczyć się projektowania gier? (Michał Mochocki)
Od dwóch lat w Polsce, na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Budgoszczy można studiować projektowanie gier. Jakimi metodami i czego uczy się tam studentów. Przegląd źródeł, metod i narzędzi.
Poniedziałek, 31 sierpnia
11. prezentacja: edu-larp podwójny design (Michał Mochocki)
Larpy edukacyjne projektujesz podwójnie: jako larpa i jako technikę nauczania. Tu chodzi o przeżycia i emocje, tam o konkretne efekty kształcenia. Odwieczny dylemat gier edukacyjnych: jak zbalansować game i education. Ja powiadam: nie balansować. Scalić w jedność, tak by akcje w gameplayu były zarazem ćwiczeniem umiejętności. Zobaczymy: co można, jak można i czego (jak sądzę) nie można w edu-larpach. I dlaczego warto próbować.
19: debata: storytelling. miejsce opowieści w grach (Piotr Milewski)
Wielki biznes ostatnio poznał nowe, pięknie brzmiące słowo: storytelling. Niczym grywalizacja kilkanaście miesięcy temu, tak opowiadanie historii jest postrzegane jako uniwersalne narzędzie w marketingu, sprzedaży i promocji. A jakie jest miejsce opowieści w grach? Czy można zrobić dobry larp bez opowieści? Czy sama opowieść wystarczy? Jak nauczyć się ją snuć poprzez karty postaci, triggery i rytm skryptowanych wydarzeń?
Wtorek, 1 września
11. prezentacja: co kieruje człowiekiem (Piotr Milewski)
Larpy są dla ludzi. Warto więc poznać człowieka neico lepiej, skoro ma być odbiorcą naszych gier. W tym celu zaprezentujemy wam human drives narzędzie zaprojektowane przez specjalistów UX (user experience) i stosowane wszędzie tam, gdzie końcowym użytkownikiem produktu jest człowiek.
19: debata: larpy i prawa Murphiego (Piotr Milewski)
Jeśli coś może pójść źle, to pewnie pójdzie. Zapraszamy do festiwalu bicia się w piersi, opowieści o własnych porażkach i wyciągniętych lekcjach. Zastanowimy się też jak z odpowiednim wyprzedzeniem rozpoznać czekające na nas pułapki.
Środa, 2 września
11. prezentacja: emocje na grze akcji case study The Witcher School (Krzysztof Maj)
Jak nadać głębie larpowi wykorzystując, założenia fabularne, praktyczne efekty specjalne i walkę na lateksowe miecze? Prezentacja, która ma za zadanie udowodnić, że odczuwać emocje i imersje można nie tylko umierając w zimnej wodzie.
19: debata: nie bądź dupkiem! Wady i zalety mechaniki uznaniowej (Krzysztof Maj)
Od kilku lat coraz większą popularnością w larpowym światku cieszy się tak zwana mechanika uznaniowa. Mechanika, w której to ofiara decyduję o tym, co ją spotkała. Czy takie rozwiązanie działa? Czy może tylko dobrze wygląda na papierze? Czy wprowadzając takie zasady promuje fairplay i kształcimy środowisko? Czy stwarzamy wtórnych dupków? Zapraszam do dyskusji opartej o nasz doświadczenie.
Czwartek, 3 września
11. prezentacja: Spindle o kartach postaci, które pisza sie (prawie) same (Krzysztof Maj, Kamil Bartczak, Maciej Wanicki)
Spindel to projekt aplikacji komputerowej służącej do sprawnego zarządzania fabułą larpa oraz tworzenia postaci. Przyjdź, zapoznaj się z założeniami naszego projektu oraz opowiedz nam o swoich potrzebach.
19: debata: lustra, dym i cycki, czyli o magii na larpach (Kamil Bartczak)
Magia nie istnieje. Przynajmniej wszystko na to wskazuje. A jednak na larpach czasem zaistnieć musi. Jak stworzyć coś, co nie istniej? Jak zrobić to tak, aby naprawdę można było poczuć, zobaczyć i uwierzyć?
Piątek, 4 września
11. prezentacja: projektowanie mindsetu (Kamil Bartczak)
Odbiór i kształtowanie larpa przez uczestników zaczyna się wcześniej, niż gy rozpoczną oni odgrywanie swoich ról, i trwa dłużej, niż jego akcja. Za mindset, nastawienie uczestników, odpowiadają czynniki spoza samego larpa, takie jak komunikacja założeń gry, przyjmowanie zgłoszeń, debriefing, afterparty. W obrębie samej gry, wytworzony mindset wpływa na odgrywanie i odnoszone wrażenie. W trakcie tej dyskusji poruszymy aspekty larpa wpływające na uczestników, inne niż projektowanie wątków czy diegezy. Skupimy się także na technikach dzięki którym możemy zmienić larpa w przeżycie o zupełnie nowym wymiarze.
19: debata: czy zło dalej wygrywa (Piotr Milewski)
Kilka lat temu prowadziliśmy Wielką Larpową Dyskusję dlaczego zło jest bardziej sexy? Bardziej cool? Dlaczego łątwiej pisać postacie Tych Złych i dlaczego ludzie lubią się w nie wcielać? Czy w ciągu ostatnich lat coś się zmieniło? Czy Dobro ma wreszcie lepszy PR, a jeśli nie… Czy można, wolno i warto coś z tym zrobić?
Sobota, 5 września
11. prezentacja: teoria gier i rola matematyki w larpach (Piotr Milewski)
Czy matematyka, a w szczególności teoria gier może coś wnieść do projektowania larpów? Jeśli tak, to co? Czy teoria gier to zbyt potężne narzędzie, czy raczej niedoceniony skarb, który choć trudny w użyciu umożliwia osiągnięcie niezwykłych efektów.
19: debata: Larpers Retreat No1 – sesja posterowa
W sobotni wieczór czas na podsumowanie. Proponujemy rozwiązanie rodem z konferencji naukowych, czyli sesję posterową. To czas, w którym każdy z twórców będzie mógł pochwalić się efektami swojej pracy.
20: zakończenie imprezy: impreza pożegnalana, wydarzenie którego scenariusza nie trzeba zapowiadać 🙂
Niedziela, 6 września
12. prezentacja: powarsztatowy after, czyli spotkanie podsumowujace imprezę, zbieranie feedbacku oraz wniosków na kolejną edycję. Czas pakowania i wyjazdów, oby z głowami pełnymi nowych pomysłów i laptopami pękającymi w szwach od gotowych larpów 🙂
Do zobaczenia!
Organizatorzy