Witajcie!
Nawet nie zorientowaliśmy się, kiedy minął rok od naszej pierwszej larpowej ucieczki. Ot tak sobie, niby nic, znów przyszedł Ten Letni Wieczór, w który poskładaliśmy program naszego spotkania. Podobnie jak w zeszłym roku mamy nadzieję, że jeśli jeszcze ciągle znajdujecie się w grupie niezdecydowanych, rozwieje on wasze ostatnie wątpliwości i dołączycie do nas już za dwa tygodnie 🙂

Harmonogram każdego dnia będzie wyglądał podobnie i jest przedstawiony na stronie internetowej. Poniżej znajdziecie zaś tytuły porannych prezentacji oraz tematy popołudniowych debat… Oraz pomysły na kreatywne spędzanie kolejnych wieczorów.

Sobota, 3 września

11:00 - Otwarcie akredytacji uczestników

12:00 Sesja konfrontacji: prezentacje projektów
Każdy z nas przyjeżdża na HLR z jakimiś pomysłami.  Nad czymś zamierza pracować. To właściwy moment by pokazać,  co przywieźliśmy w naszych sercach i głowach.

16:00 - Oficjalne Otwarcie Larpers’ Retreat 2016

17:00 Prezentacja i debata: 2015/2016 – Wiele dróg
Latem zeszłego roku nie przypuszczaliśmy, że po sukcesach College of Wizardry i Witcher School polski larping utrzyma tempo rozwoju. A jednak tak właśnie się stało. Warto podsumować co zmieniło się w Larpówku od naszej ostatniej ucieczki. Jakie drogi się otworzyły, a które zarosła trawa i chaszcze.

20:00 Wieczór Integracyjny
Zapraszamy do strefy wolnej od gier. Przyjadą starzy znajomi, ale też i ludzie zupełnie nowi. Poznajmy się. Wiemy już, że w jakimś stopniu interesujemy się larpami. Ale na pewno jest coś jeszcze…

Niedziela, 4 września

11:00  Prezentacja: Typologia graczy
Jeśli ktoś chce dowiedzieć się, co psychologowie i antropolodzy mówią o graczach, w pierwszej kolejności natknie się na typologię Pana Bartla. Niestety, wielu twórców na tym poprzestaje. Jest to dość niefortunne, zważywszy na fakt, iż sam Bartle przyznał, że jego badanie dotyczyło jedynie użytkowników gier MMO i nie należy traktować go jako Prawdy Objawionej. Wielu innych naukowców próbuje zbadać tę dziedzinę dokładniej. Pokażemy wam wyniki ich pracy.

12:00  Sesja konfrontacji

19:00 Debata: Relacje pomiędzy postaciami: organiczne czy predefiniowane
Dwie skrajne szkoły projektowania relacji odnoszą ostatnio duże sukcesy. Jedna opiera się na misternie wycyzelowanej sieci zależności i powiązań pomiędzy postaciami. Druga ruguje je z karty postaci zastępując warsztatami, prelarpami oraz innymi środkami. Kiedy lepiej stosować pierwszą, a kiedy drugą szkołę, a może coś pomiędzy?

20:00 Prezentacja wybranych ćwiczeń warsztatowych pre-game

Poniedziałek, 5 września

11:00 Prezentacja: Magiczny Krąg
Tytułową frazą coraz częściej posługujemy się w kontekście larpów. Oznacza ona próg wejścia w świat gry, wywodzi zaś z badań nad Rytuałami Przejścia, które często mają podobną strukturę co larp. Jakie to podobieństwa i jak można je wykorzystać w grach? Postaramy się znaleźć najprostsze odpowiedzi na to pytanie.

12:00 Sesja konfrontacji

19:00 Debata: Pregame / Postgame
Warsztaty pregame coraz szerzej i lepiej przyjmują się w larpowym środowisku. Rzadko słychać o warsztatach postgame. Dlaczego tak rzadko ich używamy? A jeśli już to jaką przybierają one formę?

20:00 Komedia dell’arte improwizacja w stylu rodem z XVI wieku
Komedia ludowa, powstała we Włoszech w połowie XVI wieku, wywodząca się z tradycji antycznego mimu, rzymskiej pantomimy i błazeńskich popisów średniowiecznych histrionów.  Powtarzalność postaci scenicznych w każdym scenariuszu doprowadziła do utrwalenia się pewnych komicznych typów, o charakterystycznym wyglądzie i zachowaniu, zwanych maskami i w maskach często występujących. Przemielmy ją przez młyny larpowej technologii XXI wieku. Czemu nie spróbować?

Wtorek, 6 września

11:00 Prezentacja: Monomit
Kiedy Joseph Campbell opublikował w 1949 roku swoją książkę Bohater o tysiącu twarzy wywołał niemałe trzęsienie ziemi w środowiskach literackich i artystycznych. Prześledzimy więc 17 etapów idealnej podróży bohatera. Warto je zgłębić zwłaszcza w kontekście rosnącej popularności i sukcesów gier opartych o struktury wieloaktowe.

12:00 Sesja konfrontacji

19:00 Debata: Czy potrzebujemy kart postaci?
Karta postaci wydaje się być nie tylko nieodłącznym elementem, ale wyróżnikiem larpu jako gatunku sztuki i rozrywki. Coraz częściej pojawiają się gry, które obywają się bez niej. Czy są dobre? I czy wciąż są prawdziwymi larpami?

20:00 Nanolarp 2.0
Nanolarpy to gry, które szybciej się pisze niż rozgrywa. Dajmy sobie na to 60 minut. Doświadczenie pokazuje, że to wystarczy.

Środa, 7 września

11:00 Prezentacja: Poważne badania Hedonometrem
Hedonometr to narzędzie do pomiaru zmian stanów emocjonalnych w tekście. Jego twórcy mierzą dzięki niemu ogólno szczęsliwość ludzkości np monitorując wpisy w serwisie Twitter. Przebadali również liczne powieści, dramaty i scenariusze filmowe. Dzieki nim odkryli smutną zależność: wszystkie opowieści ludzkości można sprowadzić do 7 podstawowych wzorów. Bardziej smutne, czy inspirujące?

12:00 Sesja konfrontacji

19:00 Debata: Design dla normalsów
Larpy trafiają pod strzechy. Już nie tylko gry miejskiej, blockbustery ale i pokoje ucieczek torują im drogę. Jak projektować gry dla początkujących uczestników?

20:00 IKEA challenge
Przechadzając się po ekspozycji największej sieci sklepów meblowych mijamy puste, idealne mieszkania. Stosując się do zasad projektowania nanolarpów, spróbujmy napisać w 60 minut grę, którą można w niewielkiej grupie rozegrać podczas wizyty w najbliższym sklepie IKEA. Gorilla larping for the win!

Czwartek, 8 września

11:00 Prezentacja: Powrót Zapomnianej Królowej
Prezentacja o poszukiwaniu inspiracji w matematyce wywołała na tegorocznej KOLI uprzejme zainteresowanie. HLR to dobre miejsce, żeby ponownie przenieść się do krainy liczb, wzorów i aksjomatów w poszukiwaniu inspiracji i designerskiego know-how.

12:00 Sesja konfrontacji

19:00 Debata: Blockbuster Larping lekcje
Przez ostatni rok odbyło się w Polsce kilkanaście gier, określonych przez Skandynawów mianem Blockbuster Larping. Jakimi lekcjami mogą podzielić się z nami ich twórcy?

20:00 Nanolarp 2.0
Drugie podejście do nanolarpów. Niech się dzieje prędkotworzenie!

Piątek, 9 września

11:00 Prezentacja: Pisanie dokumentu Print&Play
Celem HLR jest pisanie larpów. Zapoznamy sie więc z dobrą praktyka pisania scenariuszy zrozumiałych nie tylko dla twócy, ale również dla innych. Wiedza przydatna w czasach larpów pisanych Na Zamówienie i Dla Klienta.

12:00 Sesja konfrontacji

19:00 Debata: Mechaniki Walki: przegląd
Powracamy do tematu sprzed roku, nieco poszerzając dyskusję. Różne formu mechaniki uznaniowej królują na dużych larpach terenowych. Czy naprawdę nie ma dla niej alternatywy? Case studies: Battle Quest 2016 oraz Gra Główna Dreamhaven 2016 My, ludzie i potwory.

20:00 PPJ (call me PaPaJa): Polski Przegląd Jerkformów
Jeśli nie wiecie czym jest jerkform, zerknijcie do larpowego blogu Lizzie Stark. Przy okazji, wybierzcie gry, które macie ochotę wypróbować. Nie pokłóćcie się przy tym zbytnio. Dzięki.

Sobota, 10 września

11:00 Prezentacja: Narzędzia do prowadzenia projektu
Waterfall, Gantt, Scrum, Asana, Trello to nie są imiona bogów z mitologii Korpaczów, ale nazwy narzędzi i/lub systemów zarządzania projektem. Krótki przegląd wad i zalet każdego z nich pomoże wam wybrać zestaw odpowiedni dla waszych potrzeb.

19:00 Debata: Larpers’ Retreat No2 – sesja posterowa
Tradycyjnie, sobotni wieczór czas na podsumowanie Ucieczki. Proponujemy rozwiązanie rodem z konferencji naukowych, czyli sesję posterową. To czas, w którym każdy z twórców będzie mógł pochwalić się efektami swojej pracy. Na ten jeden wieczór możemy porzucić dresy i ulubione rozciągnięte golfy, na rzecz czegoś eleganckiego lub larpowego.

20:00 Oficjalne Zamknięcie Larpers’ Retreat 2016
Impreza pożegnalna, wydarzenie którego scenariusza nie trzeba zapowiadać. Byłoby to z resztą niewykonalne. Pieczołowicie i skrupulatnie zaplanowaliśmy całkowitą improwizację przy kominku.

Niedziela, 11 września

11:00 Prezentacja: powarsztatowy after, czyli spotkanie podsumowujące nasz pobyt, zbieranie feedbacku oraz wniosków na kolejną edycję. Czas pakowania i wyjazdów, oby z głowami pełnymi nowych pomysłów i laptopami pękającymi w szwach od gotowych larpów.

Nie wiemy jak Wy, ale my jakby trochę jakby… no nie możemy się doczekać

Do zobaczenia!

Tutorzy HLR2016
Piotr Budzisz, Piotr Milewski, Malwina Otto, Mikołaj Wicher